TOIMINTAKERTOMUS 1.1. 2013 - 31.12. 2013

Toimintavuosi oli yhdistyksen neljäskymmenes ensimmäinen (41).

Sinilevää ei esiintynyt kuin muutaman kerran, hyvin lyhen ajan, kesän 2013 aikana.
Järvisätkintä ei esiintynyt kesän 2013 aikana.
Kalakanta on lisääntynyt ja kalojen koko (hauet ja ahvenet) on kasvanut tehtyjen havaintojen perusteella järven kaikilla vesiosuuksilla.
Veden näkösyvyys on pysynyt samalla tasolla kuin silmämääräisenä havaintona kesällä 2012. Näkösyvyys vuonna 2013 oli noin 2,5 metriä alkukesällä ja jopa yli 2,5 metriä loppukesällä.

Polttomoottoreiden käyttökielto

Yhdistyksen hallitus päätti, että Valajärvelle haetaan virallinen polttomoottoreiiden käyttökielto. Päätös saataneen toukokuussa 2014.

Kesäasukkaiden jätteiden järjestetty keräys toimi siten, että jäteastiat (600 L) oli sijoitettu neljään paikkaan mökkiteiden varsille. Jätteiden keräys toimi 1.5. – 15.10. välisenä aikana. Jätteenkuljetuksen kustannus oli vuonna 2012 yhteensä 5 100 euroa. Romulavat olivat käytössä kesäkuussa 2013.

Rapusaaliit ovat olleet huonot kesän 2013 aikana.
Loppukesästä 2013 saatiin hyviä muikkusaaliita.
Järvellä oli saatu useita 4 - 8 kilon haukia. Arto Askolin sai talvella 2014 noin 150 kiloa haukia. Edellisinä vuosina saalis on ollut noin 350 kg. Haukien keskikoko on pienentynyt 3,5 kilosta noin 2,5 kiloon. Saalismäärään vaikutti poikkeuksellisen lyhyt talvikalastusaika.

11. tammikuuta 2013 perjantaina 22-vuotias tervakoskelainen Jouni Aaltonen istui pilkillä Valajärvellä. Tunnin aikana pilkkiin tarttui normaaliin tapaan pieniä ahvenia. Mutta sitten alkoi tapahtua. Koukkuun iski jotain isompaa. Kala lähti vetämään siimaa ja kela tyhjeni nopeasti - lähes loppuun. Tottuneelle kalamiehelle tuli aavistus, että siiman toisessa päässä täytyi olla hauki.
- Ensin näkyi paksu selkä, kun kala meni avannon alta, Aaltonen muistelee ensimmäistä vilausta.
Mies ja hauki ottivat mittaa toisistaan tunnin verran, kunnes peto viimein väsyi. Lopulta Aaltonen onnistui kääntämään hauen niin, kalan pää tuli esiin halkaisijaltaan vain 15 senttiä kapeasta pilkkireiästä. Sain käännettyä pään reikään ja sen verran ylöspäin, että sain molemmilla käsillä siitä kiinni. Se ei oikeastaan mahtunutkaan siitä reiästä. Väkisin sai vetää.
Hauki narrattiin tavallisella pilkkiongella. Matkassaan Jouni Aaltosella oli Nils Masterin sininen tasapainopilkki, jossa on valkoiset kyljet ja oranssi maha. Siima oli 0,2 millimetristä monofiilisiimaa, jonka tulisi kestää vain noin neljäkiloinen kala. Oli siis ihme, ettei 16,9-kiloisen jättihauen (pituus 126 cm) onnistunut katkaista siimaa ja jatkaa pitkää elämäänsä Valajärven vesissä.

Syksyllä 2013 järveen istutettiin noin 300 kpl noin puolen kilon järvitaimenia, joita on saatu saaliiksi talven ja kevään 2014 aikana.

Talvi 2014

Talvi 2014 oli erittäin vähäluminen ja kylmä vain hetkellisesti. Hiihtoladut tehtiin vain kahtena viikonloppuna lumen vähyydesta johtuen. Järvellä oli ensimmäistä kertaa retkiluistelurata koko järven ympäri kolmen viikonlopun ajan. Jäät lähtivät noin kuukautta normaalia aikaisemmin (huhtikuun alku 2014).

Juha Kuokkanen on pitänyt yhdistyksen nettisivut ajan tasalla. Nettisivujen kautta on välitetty nopeaa tietoa järven alueen tapahtumista loppukesän, syksyn ja talven aikana. Nettisivuista on tullut kiitoksia käyttäjäkunnasta.

Muita tapahtumia

Syksyn alussa 2013 järvellä tapahtui läheltäpiti veneonnettomuus, jossa kaksi paikallista kalastajaa joutuivat vedenvaraan. Monta mökkikuntaa kuulivat avunhuudot ja kalastajat saatiin pelastettua. Kalastajat olivat liikkeellä matalaitaisella itsetehdyllä alumiineveneellä, jossa on bensamoottori. Veteen muodostui noin 20 neliön bensaläikkä, joka sittemmin haihtui pois. Poliisin ohjeiden mukaan tapahtumasta ei tehty virallista ilmoitusta.

Syksyllä 2013 tapahtui myös toinen veneonnettomuus, jonka seurauksena veteen joutunut nainen kuoli muutaman päivän kuluttua itse tapahtumasta. Poliisi tutki asian.

Kesällä 2013 myytiin yhdistyksen Valajärven hauki -mukeja. Mukit toivat yhdistykselle noin kahden tuhanen euron voiton. Mukien myynti jatkuu kesällä 2014.

Loppusyksystä 2013 rakennettiin Sauvalan Kartanon verstaalla 5 kappaletta minkinloukkuja, jotka otetaan käyttöön keväällä 2014.

Yhdistykselle lahjoitettiin syksyllä 2013 kirkkovene, joka tulee Valajärven mökkiläisten käyttöön keväällä 2014.

Vesinäytteiden otto

Hämeenlinnan kaupunki otti vesinäytteet Valajärvestä syyskuussa 2013. Valajärven vedenlaatu oli paras kaikista Hämeenlinnan alueen järvistä.

Kaislojen niitto järven pohjoispäässä

Elokuun lopulla 2013 niitettin kaislat pois järven pohjoisosan rannoilta. Niitto tehtiin kahdella koneella. Mökkiläiset ja yhdistys osallistuivat kaislojen niiton kustannukseen.

Muikkubileet ja elokuun kynttilät 2013

Muikkubileisiin osallistui lähes 130 mökkiläsitä. Tilaisuuden teemana oli mökkiturvallisuus. Kanta-Hämeen pelastuslaitikselta oli ambulanssi ja palomestari paikalla kertomassa kuinka hälytykset tulee tehdä. Elokuun viimeisenä lauantaina sytytettiin iltakynttilät rannalla. Lähes kolmekymmentä tulta oli rannoilla.

Yhdistyksen viisi postilaatikkoa mökkiteiden varrelle ovat toimineet tiedotteiden jakamisessa vaikkakin tiedottaminen on siirtynyt enemmän yhdistyksen nettisivuille.

Puheenjohtaja: Pekka Koskinen Hallituksen jäsenet: Erkki Valajärvi, Ilkka Heino, Marjaleena Hiltunen, Heikki Vähämaa Varajäsenet: Janne Osmala, Satu Larimo, Jukka Lehtonen, Reijo Jokinen ja Aila Santanen. Rahastonhoitaja Aila Santanen.

Tilintarkastajina ovat toimineet Tapani Paananen ja Jussi Saarinen. Varamiehinä ovat olleet: Aira Söderman ja Hannu Rintala.

Yhdistyksen vuosikokous pidettiin Vähikkälän maamiesseurojen talolla (2013-05-19). Hallitus on kokoontunut kauden aikana viisi kertaa.

Jäsenmaksua on peritty vuodelta 2013, 25€ perusyksiköltä ja 35€ jätemaksuna. Kauden tilinpäätökseen on kirjaantunut enemmän jäsenmaksuja kuin edellisenä vuonna. Jäte– ja jäsenmaksuja kertyi vuonna 2013 yhteensä 7 385,00 euroa.

Yhdistys sai Linnaseutu ry:ltä noin 6000 euron avustuksen juhlavuoden toimintojen rahoitukseen. Rahasumma (6 324,30 €) kirjattiin vuoden 2013 tilinpäätökseen.