TOIMINTAKERTOMUS 1.1.–31.12.2010

Toimintavuosi oli yhdistyksen kolmaskymmeneskahdeksas.

Sinilevää ei esiintynyt suuremmissa määrin (vain muutamana päivänä) kesän 2010 aikana.
Järvisätkintä ei esiintynyt merkittävissä määrin.
Kalakanta on lisääntynyt ja kalojen koko kasvanut tehtyjen havaintojen perusteella.
Veden näkösyvyys on pysynyt samalla tasolla kuin silmämääräisenä havaintona kesällä 2009. Näkösyvyys vuonna 2010 oli noin kaksi metriä alkukesällä ja jopa yli kaksi metriä loppukesällä. Niinisalon suon oja laski järveen keväällä reilun viikon aikana huomattavan määrän humuspitoista vettä, joka sameutti kunnan uimarannan läheisen vesialueen.

Kesäasukkaiden jätteiden järjestetty keräys toimi siten, että jäteastiat (600 l) oli sijoitettu neljään paikkaan mökkiteiden varsille. Jäteastioiden määrää lisättiin kolmessa pisteessä jo kesällä 2009. Jätteiden keräys toimi 15.5.–15.10. välisenä aikana. Romulavoja ei ollut vuoden 2010 aikana. Jätteenkuljetuksen kustannus oli vuonna 2010 yhteensä 2309 euroa.

Rapusaaliit ovat olleet hyviä kesän 2010 aikana. Loppukesästä 2010 saatiin hyviä muikkusaaliita. Suurin saatu hauki oli 7-8 kg. Järvellä oli saatu useita 4-8 kilon haukia. Arto Askolin sai talvella noin 150 kiloa haukia (noin 60 kpl, joista suurin noin 8 kg) talviverkoilla. Kuhaa ei ole vielä saatu.

Talvi 2011

Talvi 2011 oli erittäin runsasluminen, joka johti siihen, että jäälle kertyi paljon vettä ja useita jääkerroksia. Keskitalven kovat pakkaset jäädyttivät lumen alla olleen veden, ja talvi 2011 oli hyvä hiihtotalvi järven jäällä. Yhdistyksen hankkimaa latuhöylää voitiin käyttää useamman kerran talven 2011 aikana.

Juha Kuokkanen on pitänyt yhdistyksen nettisivut ajan tasalla. Vesitutkimuksen tulokset ovat myös yhdistyksen nettisivuilla.

Muikkubileet 2010

Muikkubileet järjestettiin Metalli 113:n rannassa elokuun viimeisenä lauantaina. Yhdistys tarjosi vieraille paistettuja ja savustettuja muikkuja, loimu- ja savulohta sekä jäätelöä ja lättyjä. Lähes 130 mökkiläistä osallistui muikkubileisiin. Muikkubileiden ohjelmallisena teemana oli VPK:n toiminnan esittely ja mökkiläisten paloturvallisuus. Heikki Tamminen kertoi jätevesiasetuksen nykytilasta ja sen käytännön soveltamisesta. Keskustelua oli myös Kyöstilänharjun suojelemisesta.

Elokuun kynttilät 2010

Kyöstilänharjun soranotto

Suojeluyhdistys lähetti Janakkalan kunnalle oman näkemyksensä Kyöstilänharjun soranotosta. Yhdistyksen lausunto oli yksi yli kolmestakymmenestä lausunnosta Vähikkäläläisten kanssa. Yhdistyksen kanta oli kielteinen suunnitellulle soranotolle.

Yhdistyksen viisi postilaatikkoa mökkiteiden varrella ovat toimineet tiedotteiden jakamisessa.

Muu toiminta, havainnot

Karhuista ja ilveksistä tehtiin vuoden 2010 aikana useampia havaintoja.

Hallituksen jäsenet: Erkki Valajärvi, Ilkka Heino, Marjaleena Hiltunen, Heikki Vähämaa
Varajäsenet: Janne Osmala, Pekka Pirtinaho, Jukka Lehtonen, Reijo Jokinen, Aila Santanen
Rahastonhoitaja: Aila Santanen

Tilintarkastajina ovat toimineet Tapani Paananen ja Jussi Saarinen. Varamiehinä ovat olleet: Aira Söderman ja Hannu Rintala.

Yhdistyksen vuosikokous pidettiin 12.6.2010 Vähikkälän maamiesseurojen talolla. Hallitus on kokoontunut kauden aikana kolme kertaa.

Vuodelta 2010 jäsenmaksua on peritty 20€ perusyksiköltä ja 30€ jätemaksuna. Kauden tilinpäätökseen on kirjautunut enemmän jäsenmaksuja kuin edellisenä vuonna. Jäte- ja jäsenmaksuja kertyi vuonna 2010 yhteensä 6425 euroa.