TOIMINTAKERTOMUS 1.1.–31.12.2009

Toimintavuosi oli yhdistyksen kolmaskymmenesseitsemäs.

Sinilevää ei esiintynyt suuremmissa määrin (vain muutamana päivänä) kesän 2009 aikana.
Järvisätkintä ei esiintynyt merkittävissä määrin.
Kalakanta on lisääntynyt ja kalojen koko kasvanut tehtyjen havaintojen perusteella.
Veden näkösyvyys on pysynyt samalla tasolla kuin silmämääräisenä havaintona kesällä 2008. Näkösyvyys vuonna 2009 oli noin kaksi metriä alkukesällä ja jopa yli kaksi metriä loppukesällä.

Kesäasukkaiden jätteiden järjestetty keräys toimi siten, että jäteastiat (600 l) oli sijoitettu neljään paikkaan mökkiteiden varsille. Jäteastioiden määrää lisättiin kolmessa pisteessä. Jätteiden keräys toimi 15.5.–15.10. välisenä aikana. Romulavoja oli kesällä 2009 kolmessa eri paikassa. Jätteenkuljetuksen kustannus oli vuonna 2009 yhteensä 3965 euroa.

Rapusaaliit ovat olleet hyviä kesän 2009 aikana. Kesällä 2009 ei saatu hyviä muikkusaaliita. Suurin saatu hauki oli 7-8 kg. Järvellä oli saatu useita 4-8 kilon haukia. Arto Askolin sai talvella noin 150 kiloa haukia (noin 60 kpl, joista suurin noin 8 kg) talviverkoilla. Kuhaa ei ole vielä saatu.

Talvi 2010

Talvi 2010 oli erittäin runsasluminen, joka johti siihen, että jäälle kertyi paljon vettä ja useita jääkerroksia. Yhdistyksen talvella 2009 hankkimaa latuhöylää voitiin käyttää vain muutaman kerran.

Vesitutkimus 2009

Kokemäenjoen Vesiensuojeluyhdistys teki kaksi mittausta järven vedenlaadusta, talvella ja syksyllä 2009. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että järven vedenlaatu on parantunut jonkin verran 30 vuotta kestäneen seurantajakson aikana.

Juha Kuokkanen on pitänyt yhdistyksen nettisivut ajan tasalla. Vesitutkimuksen tulokset ovat myös yhdistyksen nettisivuilla.

Muikkubileet 2009

Muikkubileet järjestettiin Metalli 113:n rannassa elokuun viimeisenä lauantaina. Yhdistys tarjosi vieraille paistettuja ja savustettuja muikkuja, loimu- ja savulohta sekä jäätelöä ja lättyjä. Lähes 100 mökkiläistä osallistui muikkubileisiin. Muikkubileissä kerrottiin Valajärven synnystä jääkauden jälkeen.

Elokuun kynttilät 2009

Yhdistyksen viisi postilaatikkoa mökkiteiden varrella ovat toimineet tiedotteiden jakamisessa.

Muu toiminta, Valajärven geologia

Aatto Ratia ohjasi kaksi kävelyretkeä Valajärven harjuille, joissa oli selkeitä merkkejä jääkaudesta ja sen jälkeisestä ajasta.

Järven alueella havaittiin useammassa paikassa karhun jätöksiä.

Hallituksen jäsenet: Erkki Valajärvi, Ilkka Heino, Marjaleena Hiltunen, Heikki Vähämaa
Varajäsenet: Janne Osmala, Pekka Pirtinaho, Jukka Lehtonen, Reijo Jokinen, Aila Santanen
Rahastonhoitaja: Aila Santanen

Tilintarkastajina ovat toimineet Tapani Paananen ja Jussi Saarinen. Varamiehinä ovat olleet: Aira Söderman ja Hannu Rintala.

Yhdistyksen vuosikokous pidettiin 6.6.2009 Vähikkälän maamiesseurojen talolla. Hallitus on kokoontunut kauden aikana kolme kertaa.

Vuodelta 2009 jäsenmaksua on peritty 20€ perusyksiköltä ja 20€ jätemaksuna. Kauden tilinpäätökseen on kirjautunut enemmän jäsenmaksuja kuin edellisenä vuonna. Jäte- ja jäsenmaksuja kertyi vuonna 2009 yhteensä 5080 euroa.